Takarazuka Tiyatro Topluluğu ve diğer notlar

 Kageki Shoujo'ya dair özet geçilecek bazı bilgilerin animeyi anlamada daha yardımcı olabileceğini düşündüm. O yüzden bunları derleyerek bir yazı yazmak istedim ^-^

Kageki Shoujo'da adı geçen Kouka Topluluğu aslında Takarazuka Tiyatrosu'nun(ya da Revü diye de geçiyor, dans ve oyunlardan oluşan gösteriler yapan topluluk anlamında) kurgusal versiyonu.

Nedir bu Takarazuka Tiyatrosu derseniz, animede de bahsedildiği gibi Taisho döneminde Ichizō Kobayashi isimli bir fabrikatör tarafından kurulan bir tiyatro topluluğu aslında. Takarazuka isimli bölgeye daha fazla turist çekebilme niyetiyle kabuki'nin zıttı olarak sadece kadınlar tarafından sergilenen gösterilerin yapılacağı bir tiyatro kurmayı düşünmüş kendisi. Tabii ki erkek karakterleri de kadınlar canlandırıyormuş. Oyuncular da "otoko-yaku" (erkek rolü) ve "musume-yaku" (kadın rolü) şeklinde isimlendiriliyor. Biraz da Batı tiyatrolarının etkisinde kalındığı için Takarazuka tiyatrosuna mensup kişilere "Takarasiennes" deniyor. Az buçuk Fransızca bilgimden hatırladığım kadarıyla sondaki ek "oralı, oraya ait" anlamlarına geliyor.


Tiyatrolarda karakterler gösterişli kıyafetler giyip, dramatik oyunlar sergiliyorlar. 

Belli bir zaman sonra Takarazuka Tiyatro Topluluğu'na bağlı ve yine varlığı günümüze kadar süren bir tiyatro okulu da kurulmuş. Her yıl 15-18 yaşlarındaki binlerce kız bu okula başvursa da sadece 40 kişi kabul ediliyormuş. Okula girdikten sonra da senpailerinin denetimi altında sıkı bir hiyerarşinin içine giriyorlarmış. Okulda katı bir disiplin yürütülüyormuş ve birinci sınıflar her sabah okulda temizlik yapıyormuş.


İlk yılın sonunda öğrencileri kadın ya da erkek rolünü oynayacak şekilde sınıflandırıyorlarmış ve otoko-yaku olan öğrenciler bundan sonra saçlarını kesip okulda, günlük yaşamlarında daha maskülen davranmaya ve konuşmaya başlıyorlarmış. Uzun yıllar otokoyaku olan bazı oyuncular günlük yaşamlarında tekrar feminen davranmakta güçlük dahi çekerken bazıları hiç sıkıntı yaşamıyormuş.

Ayrıca animede de ismi geçen çeşitli ekipler var. Bunlara "troupe" deniyor aslında, bizde de trup olarak kullanılıyormuş. Anlamına "aynı tiyatroda çalışan oyuncular topluluğu" diyor TDK. Toplamda 5 ekip var: Çiçek (hana-gumi), Ay (tsuki-gumi), Kar (yuki-gumi), Yıldız (hoshi-gumi) ve Evren (sora-gumi). Bu ekipler de oyuncuların şarkı söyleme yetenekleri, oyunculuk ve popülerlik durumlarına göre değişiyor. Her ekibin kendi ünlü otoko-yaku ve musume-yakuları var.

Çok sayıda yerli-yabancı hikaye, manga, müzikal ve operayı da uyarlamışlar. Birkaç örnek vermek gerekirse: Rose of Versailles, ünlü Genji Monogatari, Osamu Tezuka'nın Black Jack, Black Phoenix, gibi eserleri, dünyaca ünlü Boys Over Flowers mangası; Batı yapımlarından Monte Kristo Kontu, Anna Karenina, Karamazov Kardeşler, Gurur ve Ön yargı, Batı Yakası'nın Hikayesi ve Shakespeare eserleri...


Burada "Manganın babası" Osamu Tezuka'ya da ufak bir parantez açmak gerekiyor. Kendisinin çocukluğu tiyatro topluluğunun da kurulduğu Takarazuka'da geçmiş. Annesi sıklıkla tiyatro gösterilerini izlemeye gidermiş, kendisi de bu tiyatroları izleyip oldukça etkilenmiş. Kadın okuyuculara yönelik ilk manga olarak da geçen eseri Princess Knight'ta hem kadın hem erkek kalbine sahip olarak soylu bir  prens olmakla zarif bir prenses olmak arasında gelgitler yaşayan bir karakteri işlemiş. Bu daha sonradan Rose of Versailles ve Revolutionary Girl Utena gibi eserlerin de doğmasına vesile olmuş. Maskülen kadın karakterlere Tezuka daha sonraki eserlerinde de yer vermiş.

Takazuka'nın hedef kitlesi çoğunlukla kadınlar, oyuncular da geniş hayran kitlelerine sahip. Bunda özellikle kadınlar tarafından canlandırılıp ideal erkek kavramını yansıtan otoko-yakuların etkisi büyük. Normalde gerçek hayatta empoze edilen otoriter ve baskıcı erkek figürü yerine oyunlar çoğunlukla cinsiyet sınırlarının çok daha ötesinde kibar ve soylu androjen karakterler içeriyor. Bu da kadın seyircilere hayallerindeki erkek modelini gösteriyor. 


Takarazuka'nın etkisine birçok anime-mangada rastlamak mümkün. Ouran'daki Zuka Kulübü doğrudan tiyatroya bir gönderme. Yine Gekkan Shoujo Nozaki-kun'da Kashima'ya okulun prensi olarak duyulan ilgi de bir kadın olarak erkek rolleri oynaması ve ideal erkeği yansıtması sebebiyle. 

 

Tiyatrodan da birkaç görsel bırakıp yazıyı noktalayayım. Biraz uzun oldu ama umarım bilgilendirici olmuştur ve okurken sıkılmamışsınızdır. Şahsen ben bunca zamandır anime-mangalarda rastladığım bir şeyin arkasında bu denli derin bir kültürel bilginin olduğunu görünce tam bir aydınlanma yaşadım :D

 
  


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dakaretai Otoko 1-i ni Odosarete Imasu. Movie: Spain-hen Çeviri

Kaguya-sama wa Kokurasetai: Ultra Romantic

Dakaretai Otoko 1-i ni Odosarete Imasu. Movie: Spain-hen